Marketing plan for small business

Markkinointisuunnitelma pienelle yritykselle

Lähes kaikkien pienten yritysten omistajat kamppailevat jatkuvasti makkinointistrategiansa ja markkinointisuunnitelmansa kanssa. Oletpa vasta aloittamassa markkinointia tai haluat saada siitä enemmän tuloksia, me autamme sinua. Itse asiassa yksinkertainen markkinointisuunnitelma on kohtuullisen yksinkertainen tehdä. Tämä tietysti edellyttää, että tiedät mitä teet. Marketigationin tiimi on auttanut pieniä ja keskikokoisia yrityksiä markkinoinnissa jo yli 15 vuoden ajan. Joten älä etsi kauempaa – tässä ovat parhaat vinkkimme saada liiketoimintasi kukoistamaan.

Muotoile yrityksesi missio, visio sekä liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma

Uuden yrityksen aloittamisessa ehkä ensimmäisiä asioita on mission, vision ja liiketoimintasuunnitelman tekeminen. Myös markkinointisuunnitelma on tärkeä. Joskus nämä suunnitelmat ovat olleet jo pitkään kirkkaina mielessäsi. On kuitenkin tärkeää kirjoittaa ne ylös. Tämä pakottaa sinut oikeasti miettimään näitä suunnitelmia ja sitä kautta parantamaan yrityksesi menestymisen mahdollisuuksia. Missio ja visio voivat kuulostaa kovin teoreettisilta, mutta ne ovat ehdottomia voidaksesi muotoilla markkinointisuunnitelmasi kannattavaksi.

Mikä on missio?

Missio kertoo muutamalla lauseella, miksi yrityksesi on markkinoilla ja mikä on yrityksesi filosofia. Sen pitäisi määritellä koko yrityksesi toiminta ja sen tarkoitus. Lisäksi missiosta pitäisi selvitä kaikki yritystoimintasi osa-alueet. Tällaisia ovat mm. tuotteet, hinnoittelu, laatu, palvelu, markkina-asema, kasvupotentiaali ja teknologia-aste. Lisäksi se määrittelee yrityksesi suhteet eri sidosryhmiin kuten asiakkaisiin, työntekijöihin, tavarantoimittajiin, kilpailijoihin ja koko ympäröivään yhteiskuntaan.

Mikä puolestaan on yrityksen visio?

Visio määrittää sen, missä haluaisit yrityksesi olevan tulevaisuudessa. Tähän vaikuttavat yrityksen suunnitelmat ja tavoitteet. Visio kannattaa aina tehdä kirjallisena. Lisäksi siitä tulisi ilmetä, mitä haluaisit yrityksesi ja sen henkilökunnan saavuttavan pitkällä tähtäimellä. Pohjimmiltaan visio vastaa kysymyksiin “Mihin yritykseni on matkalla?” ja “Miten voimme saavuttaa sen?”. Kaiken taustalla pitää olla realistinen mutta kunnianhimoinen missio. Tämän mission pitää pohjautua omaan intohimoon, laatukäsityksiin sekä kasvuun. Näin menestyt kaikkein varmimmin.

Kun olet jäsennellyt yrityksesi vision, se toimii ohjenuorana eteenpäin. Älä sen jälkeen unohda visiotasi vaan tuo se koko yrityksen tietoisuuteen. Anna jatkossa yrityksen vision määritellä päivittäisiä tekemisiä. Lopuksi, älä unohda visiotasi vaan käy katsomassa sitä säännöllisesti, kun yrityksesi kasvaa.

Toimiiko markkinointisi 100 %?

Haluatko aloittaa yrityksesi markkinoinnin, mutta myös saavuttaa mitattavia tuloksia nopeasti? Ota yhteyttä  Marketigationin tiimiin joko sähhöpostilla info@marketigation.com tai yhteystietolomakkeellamme.

Liiketoimintasuunnitelman sisältö

Miten luon perus liiketoimintasuunnitelman?

Liiketoimintasuunnitelma pienelle yritykselle sisältää seuraavat osiot:

  1. yritysprofiili
  2. tuoteanalyysi
  3. markkinointisuunnitelma
  4. riskienhallinnan suunnitelma
  5. toimintasuunnitelma
  6. henkilöstösuunnitelma
  7. budjetti
  8. toimenpidesuunnitelma

Jos yritykselläsi ei vielä ole perus liiketoimintasuunnitelmaa, niin kannattaa miettiä sitä. Ainakin pääkohdat on hyvä kirjata ylös. Koska Marketigation on markkinoinnin konsultointifirma, me keskitymme pääasiassa markkinointisuunnitelman tekoon.

Mikä on markkinointimix?

Sivusimme jo aikaisemmin hiukan tuotesuunnittelua osana liiketoimintasuunnitelmaa. On erittäin tärkeää selkeästi määritellä, mitkä ovat yrityksen tuotteet tai palvelut. On myös yhtä tärkeää ymmärtää, miten tuotteita tai palveluita voi tarjota asiakkaille. Vain jos tunnet tuotteesi erittäin hyvin, voit onnistuneesti myydä niitä potentiaalisille asiakkaille. Seuraamalla yrityksen markkinointimixiä saat oikeat tuotteet tai palvelut myyntiin oikeaan aikaan.

Markkinointimix

Markkinointimix koostuu markkinoinnin viidestä P:stä

Tuote/palvelu (product) osana markkinointisuunnitelmaa

Mikä on yrityksesi tuote tai palvelu? Mihin kuluttajan tarpeeseen se vastaa? Pilko tuotteesi elinkaari palasiin ja arvioi ennakoitu aikaikkuna jokaiselle askeleelle. Mieti lisäksi, mitä toimenpiteitä kohdistat tuotteen elinkaaren eri vaiheisiin liiketoimintasuunnitelmassasi. Listaa vielä tuotteesi edut ja ominaisuudet. Lopuksi määrittele potentiaaliset asiakkaat (kohderyhmä) ja heidän ostokäyttäytymisensä todella tarkasti.

Hinta (price) osana markkinointisuunnitelmaa

Määrittele tuotteesi hinta suhteessa koettuun laatuun potentiaalisten asiakkaidesi näkökulmasta. Älä kuitenkaan yli- tai alihinnoittele tuotetta. Hinnoittelussa täytyy huomioida myös tuotteen valmistuskustannukset. Sen ei kuitenkaan saisi antaa olla tärkein hinnoitteluasi ohjaava tekijä. Jos et mieti kunnolla yllä olevaa tuote -kohtaa, et ehkä välttämättä pysty näkemään tuotettasi asiakkaidesi silmin. Tämä puolestaan voi johtaa vaikeuksiin hinnan määrittelyssä. Hinnoittelu vaikuttaa suoraan siihen, kuinka hyvin tuotteesi myy. Hinnan lisäksi on kuitenkin mietittävä myös esim. jakelukanavia ja kilpailijoiden hinnoittelua.

Markkinointiviestintä (promotion) osana markkinointisuunnitelmaa

Listaa kaikki markkinointiviestinnän keinot, joita olet aikonut käyttää tuotteesi myynninedistämiseen. Tällaisia keinoja voivat olla mm. mainonta, promootiot (tarjoukset) ja suhdetoiminta (PR). Kehitä jokaista keinoa ja sisällytä niihin erilaisia toimenpiteitä kuten mediavalinnat, budjetti ja aikajana. Varmista kuitenkin, että valitsemasi viestintäkanava sopii tuotteellesi, hinnoillesi ja potentiaalisille asiakkaillesi.

Myyntikanava (place) osana markkinointisuunnitelmaa

Mieti, miten pystyt tarjoamaan tuotettasi potentiaalisille asiakkaille. Tee päätökset jakelukanavista perustuen tuotestrategiaasi. Mahdollisia jakelukanavia voivat olla mm. suoramyynti, nettikauppa tai välitysmyynti. Tärkeintä on kuitenkin miettiä myynnin monikanavaisuutta.

Ihmiset (people) osana markkinointisuunnitelmaa

Aikaisemmin markkinointimixiin sisältyi edeltävät 4 P:tä. Nykypäivänä siihen on usein lisätty vielä viides P eli ihmiset (people). Tässä kannattaa miettiä kaikkia niitä ihmisiä itsesi lisäksi, jotka ovat mukana tuotteen valmistuksessa tai jakelussa. Tehtävät ja toimenkuvat tulee olla selkeät ja näiden ihmisten ominaisuuksien sellaisia, jotka sopivat yrityksesi arvoihin.

Kiinnostuitko digimarkkinoinnin palveluistamme? Tutustu lisää ja ota meihin yhteyttä jo tänään.