Vinkkejä hakukoneoptimointiin kansikuva

Viisi neuvoa hakukoneoptimointiin (SEO), jotka jokaisen yrityksen tulisi tietää

Hakukoneoptimointi on yleinen markkinointistrategia, joka auttaa yritystä näkymään paremmin hakukoneiden tuloksissa. Ilman hakukoneoptimointia yrityksen voi olla vaikeaa näkyä ensimmäisen sivun hakutuloksissa. Kun teet haun Googlessa, kuinka monta sivua olet valmis selaamaan? Yli 75% ihmisistä ei selaa Googlessa enempää, kuin ensimmäisen sivun hakutulokset. Tästä syystä yritykset taistelevat noista ensimmäisen sivun paikoista Googlen hakutuloksissa. Mitä korkeammalla sivusi näkyy näissä tuloksissa, sitä todennäköisemmin sen näkee myös kohdeyleisösi. Tässä blogissa käymme läpi yksinkertaisia ohjeita hakukoneoptimointiin, jotka jokaisen tulisi ehdottomasti tietää.

 

Kohdenna hakukoneoptimoitu sisältösi ihmisille, ei koneille

 

Tämä on ensimmäinen neuvomme, sillä ihmiset ovat kuitenkin kohderyhmäsi, ei mitkään hakukoneet. Mutta toki on kuitenkin tärkeää, että sisältösi on suunniteltu siten, että myös hakukoneet arvottavat sitä. Hyvällä sisällöllä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, jos tuotteillesi tai palveluillesi ei löydy kiinnostuneita ostajia. Tästä syystä on tärkeää kirjoittaa blogeja aiheista, joista kohdeyleisösi on kiinnostunut. Blogien on hyvä tarjota vastauksia heidän kysymyksiinsä. Näin saat lisää orgaanista liikennettä nettisivuillesi ja myös hakukoneet huomaavat tämän.

 

Keskity ennemmin laatuun kuin määrään

 

Laadukkaalla sisällöllä on enemmän arvoa ja merkitystä kuin sisällön määrällä. Vaikka kirjoittaisit kuinka paljon ja pitkiä tekstejä niistä ei ole apua, jos sisältö ei ole laadukasta. On tärkeää muistaa, että 1-3 hyvin kohdeyleisölle kohdennettua ja kiinnostavaa blogia on kannattavampaa yrityksellesi, kuin 10 keskinkertaista kirjoitusta.

 

Haluatko oppia lisää hakukoneoptimoidusta sisällöstä ja parhaista käytännöistä? Ota meihin yhteyttä jo tänään ja laitetaan markkinointistrategiasi kuntoon.

Hakukoneoptimointi blogin kuva

 

Käytä aikaa hakusanatutkimukseen ja kohdentamiseen

 

Hakusanatutkimus on prosessi, jossa tutkitaan ja määritellään sanoja ja fraaseja. Hakukoneoptimoinnissa on elintärkeää, että yrityksesi näkyy orgaanisissa hauissa. Kun hakusanat on määritelty, niiden näkyvyyttä yrityksesi nettisivuilla pitää lisätä. Tällä halutaan parantaa sivuston näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Valittuja hakusanoja voidaan lisätä seuraaviin paikkoihin nettisivullasi:

  • meta tagit ja otsikot summaavat sivujesi sisällön
  • meta kuvaukset kertovat hakijoille, millaista sisältösi on hakutulossivuilla (SERP)
  • nettisivun osoite kertoo hakukoneille, kuinka sivullasi voi liikkua
  • kuvien vaihtoehtoiset kuvaukset (alt attiributes) kertovat hakukoneille, mikä on kuvan sisältö

 

Muista myös paikalliset hakutulokset

 

Panostamalla tiettyihin toimenpiteisiin, saat lisää paikallista näkyvyyttä Googlessa ja muissa hakukoneissa. Nämä toimenpiteet auttavat yritystäsi esim. Google Mapsissa, jos joku kirjoittaa haun “paras kahvila Helsingissä” tai “kahvila lähelläni”. Pienet yritykset voivat parantaa paikallista näkyvyyttään Google My Busineksen avulla. Se antaa mahdollisuuden yrityksesi sijainnin jakamiseen Google Mapsissa ja tätä kautta paikallisissa hauissa. Jos nämä toimenpiteet on tehty kunnolla, se auttaa ihmisiä löytämään tietoja yrityksestäsi nopeammin ja helpommin. Tämä puolestaan tuo heitä askelen lähemmäksi yritystäsi.

 

Tee nettisivustasi mahdollisimman nopea

 

Kukaan ei tykkää, kun joutuu odottamaan nettisivun latautumista, ei ainakaan hakukoneet. Jos sivustosi on hidas, siihen ei auta paraskaan sisältö. Hidas nettisivusto johtaa huonoon käyttökokemukseen ja sivu alkaa pudota hakutuloksissa. Käyttäjät turhautuvat eivätkä hakukoneet suosi hitaasti latautuvia nettisivuja. Nettisivujen hitaus voi johtua esimerkiksi liian suurista kuvatiedostoista, tekstistä tai grafiikasta tai liian monista ja turhista laajennuksista. On suositeltavaa siivota nettisivustoa ainakin kuukausittain, jotta voi välttää sen tukkeutumisen liian suurista ja turhista tiedostoista.

 

Onko nettisivusi hidas? Ota meihin yhteyttä ja voimme yhdessä selvittää nettisivusi ongelmat ja parantaa näin hakukonenäkyvyyttäsi.

 

Varmista, että nettisivusi on mobiiliystävällinen

 

Kun mietit mobiiliystävällisyyttä, pidä seuraavat asiat mielessä:

  • ruudut ovat hyvin pieniä
  • älypuhelimien prosessorit ovat tavallisesti hitaampia kuin tietokoneiden
  • mobiilikaista voi olla hitaampi ja ladata sivut hitaammin

 

Etkö tiedä, mistä aloittaisit?

 

  • Tutki nettisivujesi mobiiliystävällisyys
    Käytä Googlen testiä nähdäksesi suoriutuuko sivustosi testistä
  • Käytä mobiililaitteiden hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjäKun olet testannut sivustosi, on tärkeää korjata esiin tulleet ongelmat. Näihin vaikuttavat Googlen kriteerit mm. tekstin luettavuudesta, otsikoinnista ja hakusanoista, kuvien koosta sekä sivun asettelusta.
  • Käytä hakukoneoptimoinnin työkaluja parantaaksesi näkyvyyttäsi hakusivustoilla
  • Tee hakusanatutkimus tietääksesi tarkalleen, mitä sisältöä mobiiliyleisösi hakee. Varmista sivustosi yhdenmukaisuus niin mobiili- kuin tietokonenäkymässäkin.

Jos et näidenkään neuvojen jälkeen onnistu hakukoneoptimoinnissa tai sinulla ei ole aikaa tehdä sitä itse, olethan meihin yhdeydessä. Voit tutustua myös muihin palveluihimme. Hankitaan yhdessä sivustoillesi uutta nostetta!