Sisällöntuotanto ja tarinallistaminen

Tarinallistaminen on yksi sisällöntuotannon keino, jota voi käyttää yrityksen markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa. Markkinoinnoin ja brändin rakentamisen tueksi tehty tarinallistaminen on tietyntyyppistä sisältöä, jonka on tarkoitus koskettaa asiakkaita tunnetasolla.  

Yksi keino hyödyntää tarinoita yrityksissä on ns. tarinalähtöinen palvelumuotoilu. Tarinalähtöinen palvelumuotoilu tai tarinallistaminen on yrityksen kokonaisvaltaista tekemistä, jossa tarinoista haetaan lisäarvoa liiketoiminnalle. Siihen liittyvät niin strategia, tuotteistaminen, markkinointi kuin brändin luominenkin. Näiden tarinoiden tulisi näkyä yrityksen kaikessa tekemisessä. Tarinallistamisen tavoitteena on luoda asiakkaalle kokonaisvaltainen kokemus lisäämällä elämyksellisyyttä ja arvoa. Tarinallistamisella tarkoitetaan tuotteiden tai palveluiden suunnittelua ja kehittämistä tarinoita hyödyntäen ja siinä pyritään erottautumiseen ja vahvaan kilpailuetuun.

Tärkeää tarinoille on se, että niitä ei nähdä vain yksittäisinä tarinoina vaan että tarinat näkyvät kaikissa yrityksen toiminnoissa. Niiden pitää sopia myös yhteen yrityksen muiden toimintojen kanssa. Tässä merkittävään rooliin nousee yrityksen viestintä. Yrityksen toimintaan sopivien tarinoiden ottamisella osaksi yrityksen kaikkia toimintoja niitä voidaan hyödyntää palvelubrändin kehittämisessä ja imagon luomisessa.

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä meihin jo tänään ja laitetaan pyörät pyörimään.

Miksi tarinallistaminen on hyödyllistä yrityksille?

Nyky-yhteiskunnassa on valtava informaatiotulva ja siksi tärkeään rooliin nousee se, miten informaatio esitetään mahdollisimman mielenkiintoisessa muodossa. Tähän voidaan käyttää helposti ja ymmärrettävästi tarinoita. Niiden avulla pystytään välittämään tietoa niin, että se saa lukijassa aikaan uusia oivalluksia. Tarinoita voidaan käyttää myös monimutkaisten ideoiden esittämiseen yksikertaisessa ja helposti muistettavassa muodossa niin, että niiden merkitys ei muutu.

Tarinoita voidaan hyödyntää yrityksissä monella eri tavalla esimerkiksi markkinoinnissa ja mainonnassa. Niitä voidaan jalostaa myös brändin kehittämiseen. Yritykset voivat liittää nämä tarinat myös johonkin isompaan kokonaisuuteen, joka voi olla vaikka yrityksen strategia.

Tarinallistetun palvelun hyötyjä ovat, että niitä on helpompi toteuttaa, ne tarjoavat asiakkaille uusia elämyksiä ja erottavat kilpailijasta. Näin asiakkaat myös tunnistavat yrityksen palvelut paremmin.

Tarinallistaminen luo vahvoja muistijälkiä ihmisten mieliin, jotta he sitoutuisivat tunteen tasolla yritykseen ja näin muistaisivat sen. Mieleenpainuva tarina toimii myös yrityksesi kilpailuetuna. Voit luoda tarinoita jo olemassa olevista tuotteistasi/palveluistasi tai kehittää kokonaan uusia.

Tutustu kaikkiin digitaalisen markkinoinnin palveluihimme.

Hyvät tarinat ovat aitoja

Hyvät tarinat ovat aina aitoja ja tosia. Voit luoda tarinoita yrityksen strategiasta, identiteetistä tai imagosta. Tarinoita voi kehittää historiasta tai nykyhetkestä, mutta niiden on hyvä olla todenperäisiä. Totta kai voit lisätä niihin elementtejä ja vähän värittää niitä, mutta ole tarkkana, että ne sopivat yrityksellesi eivätkä ole kokonaan keksittyjä. Ainutlaatuinen tarina tekee brändistäsi helpommin muistettavan ja samaistuttavan. Kilpailijoidesi on lähes mahdotonta kopioida tarinoita, jotka liittyvät yrityksesi arvoihin

Pidä mielessäsi myös yrityksesi toimiala. Tärkeintä tarinoissa on kuitenkin se, että ne eivät ole vain yksittäisiä tarinoita. Kaikkien yrityksen tarinoiden pitäisi sulautua kokonaisuudeksi. Viestinnällä on tässä tärkeä rooli. Kun kaikki yrityksesi tarinat linkittyvät yhteen, voit luoda omaa brändiä ja imagoa tarinallistamisen avulla.

Jokaisella yrityksellä, brändillä, tuotteella tai ihmisellä on useampia tarinoita kerrottavanaan. Jokainen saavutus yrityksesi ensi askeleista tulevan visiosi suutaan sisältää tarinoita. Tämä ei ole vaikeaa, sillä kaikki yrityksesi tarinat ovat jo olemassa, sinun täytyy vain oppia käyttämään niitä

Vielä kerran, mikä tarinallistaminen?

Tarinallistaminen on siis yrityksen toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä. Siinä halutaan osallistaa asiakasta tarinan muodossa. Kyse on palvelumuotoilusta, jossa tarinaa käytetään välineenä asiakaskokemuksen kehittämiseen. Siihen tähdätään laadun ja elämyksellisyyden kautta.

Tarinallistamisessa yritykselle/tuotteelle/palvelulle luodaan oma tarina tukemaan liiketoimintaa ja markkinointia. Tarina linkitetään yhteen kaikilla tasoilla niin digitaalisessa kuin fyysisessäkin palveluympäristössä, palveluprosessien eri vaiheissa ja markkinointiviestinnän eri kanavissa.

Ota meihin yhteyttä jo tänään digitaalisen markkinoinnin asioissa.