Mikä on sinun tarinasi?

Tarinallistaminen osana yrityksen markkinointia

Nykypäivänä kilpailu yritysmarkkinoilla on kovaa ja siksi on tärkeää löytää keino erottautumiseen, jotta potentiaaliset asiakkaat voivat löytää yrityksesi. Ja jotta asiakkaat löytäisivät yrityksesi, se vaatii erittäin tehokkaita markkinointitoimia ja vahvan brändin. Tarinallistaminen on yksi keino, jota voi käyttää yrityksen markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa. Niin kuin jokainen neliö on suorakulmio mutta jokainen suorakulmio ei ole neliö, samalla lailla kaikki tarinat ovat sisältömarkkinointia mutta kaikki sisältömarkkinointi ei ole tarinallistamista. Brändin tarinallistaminen on tietyntyyppistä sisältöä, jonka on tarkoitus koskettaa asiakkaita tunnetasolla.

Tarinallistaminen luo vahvoja muistijälkiä ihmisten mieliin, jotta he sitoutuisivat tunteen tasolla yritykseesi ja näin muistaisivat sen. Mieleenpainuva tarina toimii myös yrityksesi kilpailuetuna. Voit luoda tarinoita jo olemassa olevista tuotteistasi/palveluistasi tai kehittää kokonaan uusia. Erinomaiset tarinat luovat elämyksiä.

Onko tarinallistaminen jotain uutta?

Tarinallistaminen ei ole uusi keksintö. Mutta sitä myötä, kun sosiaalinen media ja sisältömarkkinoinnin muodot kasvavat, tarinallistamisesta on ollut mahdollista tehdä kokeiluja strategisessa markkinoinnissa. Markkinoijien tehtävä on myydä ideoita, osaamista ja brändiä.  Tarinoilla näitä voidaan syventää niin, että se ei ole pelkkää tavaroiden tai palveluiden myyntiä. Ja kun yleisö samaistuu tarinoihisi, he ovat valmiita ostamaan tuotteesi tai palvelusi.

Brändin kehittäminen ja markkinointi ovat yhteydessä toisiinsa monin tavoin. Nykypäivän markkinointi on paljon muutakin, kuin pelkästään toimenpiteitä saada ihmiset ostamaan enemmän. Markkinoinnin avulla ihmiset tuntevat yrityksesi ja sen tuotteet tai palvelut. Sen keinoin voit myös vahvistaa yrityksesi brändiä. Yksilölliset tarinat toimivat tässä hyvin. Vahvat brändit puolestaan luovat pysyviä asiakassuhteita ja hyvää kanssakäymistä eri sidosryhmien kanssa. Brändin kehittäminen, markkinointi ja omat laatustandardisi ovat tärkein yhdistelmä, joka määrittää yrityksesi kilpailuedun. Kaikki nämä yhdessä tähtäävät luomaan enemmän arvoa asiakkaillesi ja tarinallistaminen vahvistaa sitä.

Haluatko kuulla lisää digimarkkinoinnin palveluistamme? Ota meihin yhteyttä ja nostetaan yrityksesi digimarkkinointi uudelle tasolle.

Miksi tarinallistaminen kannattaa?

Nykypäivän yhteiskunnassa ihmisiä vaivaa informaatioähky ja siksi sillä on merkitystä, missä muodossa esität informaatiosi. Jos haluat että ihmiset kiinnostuvat yrityksesi asioista, ne pitää esittää todella kiinnostavassa muodossa. Tässä kohtaa kannattaa ottaa mukaan tarinat. Tarinat välittävät tätä tietoa ihmisille niin, että he saavat niistä uusia ideoita, jotka koskettavat heitä tunnetasolla.

Tarinoita voidaan hyödyntää yrityksissä monella eri tavalla esimerkiksi markkinoinnissa ja mainonnassa. Niitä voidaan jalostaa myös brändin kehittämiseen. Yritykset voivat liittää nämä tarinat myös johonkin isompaan kokonaisuuteen, joka voi olla vaikka yrityksen strategia.

Tarinallistaminen on osa sisällöntuotantoa

Mistä voin löytää hyviä tarinoita?

Hyvät tarinat ovat aina aitoja ja tosia. Voit luoda tarinoita yrityksen strategiasta, identiteetistä tai imagosta. Tarinoita voi kehittää historiasta tai nykyhetkestä, mutta niiden on hyvä olla todenperäisiä. Totta kai voit lisätä niihin elementtejä ja vähän värittää niitä, mutta ole tarkkana, että ne sopivat yrityksellesi eivätkä ole kokonaan keksittyjä. Ainutlaatuinen tarina tekee brändistäsi helpommin muistettavan ja samaistuttavan. Kilpailijoidesi on lähes mahdotonta kopioida tarinoita, jotka liittyvät yrityksesi arvoihin

Pidä mielessäsi myös yrityksesi toimiala. Tärkeintä tarinoissa on kuitenkin se, että ne eivät ole vain yksittäisiä tarinoita. Kaikkien yrityksen tarinoiden pitäisi sulautua kokonaisuudeksi. Viestinnällä on tässä tärkeä rooli. Kun kaikki yrityksesi tarinat linkittyvät yhteen, voit luoda omaa brändiä ja imagoa tarinallistamisen avulla.

Jokaisella yrityksellä, brändillä, tuotteella tai ihmisellä on useampia tarinoita kerrottavanaan. Jokainen saavutus yrityksesi ensi askeleista tulevan visiosi suutaan sisältää tarinoita. Tämä ei ole vaikeaa, sillä kaikki yrityksesi tarinat ovat jo olemassa, sinun täytyy vain oppia käyttämään niitä.

Miten yrityksesi sai alkunsa?

Mitkä ovat yrityksesi arvot ja uskot?

Millainen tarina on tuotteesi tai palvelusi takana?

Mikä on oma tarinasi?

Näillä pääset alkuun.

Onko tarinallistaminen kannattavaa?

Jokaisen markkinointitoimenpiteen pitäisi johtaa tuloksiin – saada yleisö reagoimaan viestiisi ja ryhtymään tuumasta toimeen. Mutta jotta saisit yleisösi edes katsomaan viestiäsi, sen pitäisi olla heille jollain lailla merkityksellinen. Sinun täytyy todella tuntea yleisösi ymmärtääksesi, mikä on heille tärkeää tai mihin tarpeeseen tuotteesi tai palvelusi vastaisi. Sinun täytyy pystyä eläytymään heidän rooliinsa. Mutta kun onnistut tässä, saat heidät todellakin sitoutumaan.

Tarinallistaminen ei ole mikään nopea ja helppo keino saada lisää myyntiä. Mutta toki sitä kannattaa kokeilla ja ajan saatossa se tuo kyllä lisää maksavia asiakkaita. Tarinallistaminen on pitkän aikavälin strategia. Toisin sanoen tuotto ei ole välitöntä.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä jo tänään.