vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi osuu markkinarakoon

Monet brändit ja yritykset etsivät tänä päivänä uusia mahdollisuuksia markkinoida. Mukaan kuvioihin on astunut vaikuttajamarkkinointi. Tämä johtuu siitä, että se tuottaa yleensä enemmän kuin muut markkinointikanavat. Vaikuttajamarkkinointi on totta kai tehokkainta yhdistettynä muihin markkinointitoimenpiteisiin. Tällaisia ovat mm. hakukoneoptimointi, sisältömarkkinointi, markkinointi sosiaalisessa mediassa ja maksettu hakukonemainonta.

Samalla kun yritykset kiinnostuvat enemmän vaikuttajamarkkinoinnista, myös sen kustannukset ovat nousussa. Ja tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että investoinnin tuotto ei ole enää niin korkea. Vaikuttajamarkkinointi saturoituu. Tämä johtaa siihen, että yritykset eivät tavoittelekaan enää suuria julkkiksia. Nykyään etsitään ns. mikrovaikuttajia. Nämä ovat suosittuja seurattavia esim. Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Snapchatissa tai TikTokissa. Heillä voi olla suhteessa julkkiksiin melko pieni seuraajakunta.

Kohti mikrovaikuttajia

Mikrovaikuttajien seuraajakunta on yleensä kuitenkin erittäin sitoutunutta. Heidän seuraajiensa keskuudesta on myös yleensä helpompi löytää yhteisiä demografisia tekijöitä. Superjulkkiksella voi olla vaikka 20 miljoonaa seuraajaa. Näiden seuraajien keskuudesta on vaikeaa koittaa löytää yhteisiä demografisia tekijöitä. Siksi nämä mikrovaikuttajat ovat hyviä markkinoinnin kannalta, koska kohdeyleisö on helpompi tavoittaa. Ja mikrovaikuttajat monesti myös veloittavat yhteistyöstä paljon vähemmän kuin julkkikset, joilla on miljoonia seuraajia. Tästä syystä brändit ja yritykset ovat alkanet kääntymään näiden mikrovaikuttajien puoleen.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi on yksi markkinoinnin keino. Siihen sisältyy yhteistyötä yrityksen palvelun tai tuotteen osalta jonkun nettivaikuttajan kanssa. Yhteistyösopimukset yritysten ja vaikuttajien välillä voivat olla hyvinkin erilaisia. Jotkut brändit käyttävät esimerkiksi vaikuttajia oman brändinsä rakennukseen.

Vaikuttajamarkkinoinnissa yhdistyy tavallaan vanhat ja uudemmat markkinointityökalut. Julkkisten ihailua on aina ollut olemassa. Vaikuttajamarkkinoinnissa se yhdistetään nykyajan sisällöllisiin markkinointikampanjoihin. Vaikuttajamarkkinointi ei kuitenkaan enää liity vain julkkiksiin. Tänä päivänä se on siirtymässä kohti nettivaikuttajia, jotka eivät välttämättä olekaan niin tunnettuja.

Oletko kiinnostunut, kuinka vaikuttajamarkkinointi voisi auttaa yritystäsi? Ota yhteyttä ja kysy lisää jo tänään.

Keitä nämä vaikuttajat sitten ovat?

Nettivaikuttaja voidaan määritellä monella eri tavalla, mutta tässä on listattuna muutama yleinen tunnusmerkki:

  • he pystyvät vaikuttamaan toisten ihmisten ostokäyttäytymiseen. Tämä voi perustua heidän vaikutusvaltaansa, tietämykseensä, asemaansa tai suhteisiinsa seuraajakuntansa kanssa
  • heillä on seuraajia tietyssä markkinassa, joka sitoutuu heihin aktiivisesti. Seuraajien määrä voi vaihdella suuresti aiheesta tai markkinasta riippuen.

Vaikuttajia, toisin kuin julkkiksia, voi olla kaikkialla. He voivat olla ketä vaan meistä. Se mikä tekee heistä vaikuttajia, on heidän tiivis seuraajajoukkonsa netissä tai sosiaalisessa mediassa.

Normaalisti ihmiset eivät juurikaan näe eroa julkkisten ja vaikuttajien välillä. Tämä olisi kuitenkin tarpeellista, jos harkitset yhteistyötä vaikuttajan ja yrityksesi välillä. Vaikuttajat ovat keränneet itselleen kiihkeän ja innokkaan seuraajajoukon. Sinun tulisi myös muistaa, että tämä seuraajajoukko seuraa kyseistä vaikuttajaa, ei sinun brändiäsi. Seuraajat ovat kovasti kiinnostuneita kyseisen vaikuttajan mielipiteistä. Tästä syystä sinun ei tulisi yrittää työntää yrityksesi käytäntöjä vaikuttajan niskaan

vaikuttajamarkkinointi

Kuinka pääset alkuun vaikuttajamarkkinoinnissa?

Kuten mikä tahansa markkinointitaktiikka, vaikuttajamarkkinoinnin kampanjakin kannattaa suunnitella ja kohdentaa hyvin. Vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkästään ilmaisien tavaroiden lähettämistä kaikille niitä pyytäville. Eikä myöskään omille sosiaalisen median kavereille ja tuttaville. Tässä on muutamia vihjeitä, kuinka pääset alkuun: 

1. Tee tutkimusta ja valitse verkostosi

Ensimmäinen askel on tutkimus. Tämän jälkeen sinun tulisi valita sosiaalisen median verkosto, johon haluat keskittyä ensimmäisenä.  On mahdollista laajentaa myös toiseen verkostoon myöhemmin, mutta alussa kannattaa keskittyä vain yhteen. Valitse sellainen verkosto, jossa yrityksesi on jo läsnä ja aktiivinen. Ja muista myös, että eri verkostojen seuraajien demografiset tekijät vaihtelevat

2. Määritä budjetti

Aseta kampanjallesi budjetti. Muista myös ottaa huomioon, että suunnittelu, toteutus ja seuranta vievät oman aikansa. Vaikuttajamarkkinoinnin kampanja ei ole mikään läpihuutojuttu. Siihen sisältyy tarkkaa seurantaa ja päivittämistä

     3. Päätä tavoitteet ja haluttu viesti

Yleisimmät tavoitteet vaikuttajamarkkinoinnissa liittyvät brändin rakennukseen ja myynnin kasvattamiseen. Nämä ovat myös niitä kaikkein helpoimpia tavoitteita. Kannattavampaa olisi muokata kampanjan tavoitteet brändisi tai yrityksesi tarpeista. Ehkä haluat kasvattaa asiakaspohjaasi vähän nuoremmassa asiakaskunnassa? Tai haluat laajentaa uusiin käyttäjäryhmiin kokonaan uuden tuotteen avulla? Vai haluatko kenties ohittaa trendit ja hyödyntää vaikuttajia yrityksesi arvojen esiintuomisessa?

    4. Löydä vaikuttajasi

Takaisin kohtaan yksi: tee tutkimusta. Sinun täytyy tehdä tutkimusta löytääksesi juuri sinun yrityksellesi sopivat vaikuttavat. Saatat haluta tehdä yhteistyötä jonkun sellaisen vaikuttajan kanssa, joka on jo postannut samankaltaisia postauksia kuin yrityksesi tai tuotteesi. Muista myös lukea tarkemmin heidän postauksiaan, jotta varmistut heidän sopivuudestaan yhteistyökumppaniksi. Vai haluatko kenties vaikuttajan, joka on työskennellyt samankaltaisen brändin kanssa aikaisemmin? Kampanjaasi sopivien vaikuttajien etsimiseen voi käyttää myös erilaisia analysointityökaluja.

      5. Arvioi ja tee tarvittavia muutoksia

Vaikka kampanjasi olisi jo alkanut, sinun kannattaa päättää kalenteristasi tietyt päivät, jolloin mittaat sen edistymistä. Tarvittaessa kampanjaan kannattaa tehdä myös muutoksia.

Vaikuttajat ja vaikuttajamarkkinointi on tullut tänne jäädäkseen. Vaikuttajamarkkinointi on muuttunut paljon viimeisten vuosien aikana lyhyessäkin ajassa. Ja jo viidessä seuraavassa vuodessa se voi olla jo ihan jotain muuta. Mutta vaikuttajamarkkinoinnissa pätee edelleenkin samat lainalaisuudet kuin kaikissa muissakin kampanjoissa, vaikka vaikuttajamarkkinoinnissa onkin omia erityislaatuisia piirteitään. Kampanjan suunnittelemiseen kuuluu kuitenkin tutkimus, budjetin asettaminen, tavoitteiden määrittäminen, sopivan vaikuttajan löytäminen sekä seuranta ja tarkastus.

Lue lisää digitaalisen markkinoinnin palveluistamme ja ota meihin yhteyttä.