Sisältökalenteri

Sisältökalenteri auttaa somepostausten kanssa

Onko säännöllisen ja mielenkiintoisen sisällön luominen vaikeaa? Mietitkö, minkälaisella sisällöllä voisit erottua kilpailijoistasi? Jos vastasit kyllä, oletko koskaan miettinyt, että sisältökalenteri voisi auttaa? Olipa yrityksesi vasta aloittanut tai toivot parempia tuloksia nykyiseltä sisällöltäsi, me voimme auttaa sinua!

Sisällöntuottamisen ei tarvitse olla vaikea tai monimutkainen prosessi. Sisällön täytyy kuitenkin olla säännöllistä ja tuottaa yleisölleen jotain lisäarvoa. Tästä voit lukea lisää edellisestä blogistamme. Yrityksesi sisältökalenteri voi olla juuri niin yksinkertainen tai monimutkainen kuin haluat. Jos haluat päästä mukaan sisältömarkkinoinnin saloihin, niin jatka lukemista. Me kerromme sinulle vinkkejä ja kikkoja, joiden avulla voit rakentaa yrityksellesi tehokkaan sisältökalenterin.

Eikö aikasi riitä toimivan sisältökalenterin toteuttamiseen? Ei hätää. Ota meihin yhteyttä ja tiimimme auttaa sinua kaikissa digitaalisen markkinoinnin asioissa.

Miksi sisältökalenterin luominen on tärkeää?

Et varmasti perustaisi yritystä ilman missiota tai yrityssuunnitelmaa, miksi siis loisit sisältöä sosiaaliseen mediaan ilman suunnittelua. Sisältökalenterin luomisella on monia etuja yrityksellesi, kuten:

  • etukäteissuunnittelu säästää aikaa ja vaivaa
  • postaukset tulee tehtyä säännöllisesti ja pysyt aikataulussa
  • estät virhepostauksia ja kirjoitusvirheitä
  • varmistat, että viestisi on samankaltainen kaikissa digimarkkinoinnin kampanjoissasi
  • helpotat sisältösi miettimistä yrityksen strategian kautta

Nyt mielessäsi saattaa olla ajatus, että miten tämän kaiken voi aloittaa? Kun luet eteenpäin, kerromme parhaat askeleet tehokkaan sisältökalenterin luomiseen.

Sisältöstrategia

Kuinka luoda sisältökalenteri?

Aseta ensin tavoitteet

Ennen kuin aloitat luomaan kalenteriasi, on tärkeää ymmärtää, mihin haluat keskittyä. Myös tavoitteiden pitää olla selkeitä. Ne voivat olla mm:

  • lisävierailijoiden houkuttelu nettisivuillesi
  • uusien tarjouspyyntöjen saaminen
  • orgaanisen seuraajajoukon kasvattaminen sosiaalisessa mediassa

Kun ymmärrät toimintasi kehittämiskohteet, on helpompi tehdä toimenpiteitä. Kannattaa miettiä, mitkä sosiaalisen median kanavat toimivat yrityksellesi parhaiten ja millainen sisältö palvelee eniten brändisi tarpeita.

Vertaile sosiaalisen median kanavia

On tärkeää muistaa, että sisältöä täytyy muokata jokaisen sosiaalisen median kanavan mukaan. Kaikilla kanavilla on oma uniikki yleisönsä. On siis tärkeää, että tarkastelet jokaista kanavaa ja onnistumistasi niissä. Tässä on muutamia tärkeitä seikkoja mietittäväksi:

  • mitä sosiaalisen median kanavia täytät tällä hetkellä?
  • mitkä niistä toimivat parhaiten?
  • kannattaako jatkaa julkaisemista niissä kaikissa?
  • kuinka usein julkaiset kanavissa?
  • mitkä ovat tavoitteesi jokaiselle näille kanaville?

Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, sinulla pitäisi olla selvempi kuva yrityksesi tarpeista. Mitkä kanavat vaativat eniten huomiota ja mitä muutoksia pitää mahdollisesti tehdä?

Valitse kanavat

Sisällön tuottaminen sosiaaliseen median voi olla todella aikaa vievää. Mutta jos tiedät, mitkä kanavat toimivat brändillesi parhaiten, se voi olla vaivan arvoista. Jotta voit olla varma, että käytät aikasi hyödyllisesti, on oikeiden kanavien miettiminen todella tärkeää.

Keskity vain muutamiin kanaviin ja onnistu niissä

Muista, että vähemmän on enemmän. Eli kannattaa keskittyä vain muutamiin kanaviin ja onnistua niissä. Muuten saatat päätyä tilanteeseen, jossa käytät liian montaa kanavaa mutta et saa parasta mahdollista hyötyä niistä irti.

Tässä on muutamia Marketigationin suosikkeja:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google My Business
  • nettisivut ja blogit

Oppiaksesi lisää sosiaalisen median lainalaisuuksista, ota meihin yhteyttä ja laitetaan yhdessä yrityksesi sosiaalisen median markkinointi alkuun.

Määritä sopiva julkaisuväli

Nyt kun sinulla on riittävästi tietoa, on aika aloittaa itse työ. Tässä muutamia tärkeitä asioita, jotka sinun tulisi huomioida:

  • kuinka usein haluat julkaista jokaisessa sosiaalisen median kanavassa?
  • mikä on paras ajankohta julkaista missäkin kanavassa? (tätä voit vaikka tutkia aikaisemmasta analytiikasta)
  • minkälaista eri sisältöä julkaiset ja mikä on eri sisällön suhde?

Kun sinulla on ajatus julkaisuvälistä, seuraava askel on siirtyä itse sisällön suunnitteluun!

Luo sisältökalenterille pohja

Aloita luomalla tyhjä peruspohja. Kun luot itsellesi oman kalenteripohjan, voit räätälöidä sen omiin tarpeisiisi sopivaksi. Tässä kuitenkin muutamia perusohjeita, joita kalenteriin kannattaa sisällyttää:

  • sosiaalisen median kanava
  • päivämäärä
  • aika
  • sisältötyyppi (esim. asiakasarvio, myynti-ilmoitus)
  • teksti
  • visuaalinen toteutus (esim. kuva, video, kuvitus, gif, blogi)

Kun olet luonut tällaisen pohjan, voit helposti tehdä siihen muutoksia, kun alat suunnittelemaan sisältöä kalenteriisi. Kun tulet tutummaksi sisällön tuottamisen kanssa, saatat joutua tekemään joitakin muutoksia. Salli näille muutoksille ja parannuksille tilaa. Toinen vinkki on, että varmista kalenterisi helppolukuisuus. Tätä autat värikoodaamalla eri kategoriat.

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

Lue lisää sisällön merkityksestä markkinoinnissa.

  1. Pidä kalenteri rinnalla

Kun täytät sisältökalenteriasi, pidä tavallinen kalenteri kädessäsi. Siitä voit helposti katsoa kaikki tärkeät päivämäärät, juhlat ja muut yrityksesi kannalta merkittävät tapahtumat. Kun luot sisältöä näiden päivien ympärille, auttaa se sinua täyttämään sisältökalenteriasi.

  1. Suunnittele sisältösi

Kun olet merkinnyt sisältökalenteriisi kaikki päivämäärät, lomat, sesongit ja juhlat, aloita tyhjien kohtien täyttäminen sisällöllä, joka on brändisi kannalta merkittävää. Tällaista sisältöä voi olla vaikka:

  • blogipostaukset
  • grafiikka/info
  • kuvat
  • lyhyet videot
  • sähköpostimarkkinointi

Kaikista tärkein muistettava asia on, että julkaiset säännöllisesti ja että sisältösi on merkityksellistä yleisöllesi. Tämä auttaa yritystäsi saamaan lisää seuraajia, jotka sitoutuvat yritykseesi.

Kun suunnittelet sisältöä, pidä seuraavat asiat mielessäsi:

  • brändätyt kuvat
  • vaikuttava ja sitouttava teksti
  • toimintakehoitukset

Haastavin osuus sisältökalenterin suunnittelussa on varmistaa, että sinulla on riittävästi merkityksellisiä ideoita kalenterisi täyttämiseksi.

Tarvitsetko apua säännölliseen postaukseen? Me voimme luoda yrityksellesi yksityiskohtaisen sosiaalisen median suunnitelman parantamaan sisältömarkkinointiasi. Ota meihin yhteyttä kuullaksesi lisää.

3. Seuraa onnistumistasi

Varmistaaksesi, että saat sisällöstäsi mahdollisimman paljon hyötyä, on tärkeää seurata omaa toimintaasi. Näin näet, mikä toimii parhaiten brändillesi ja parantaa kokonaisstrategiaasi. On tiettyjä numeroita, joita seuraamalla voit analysoida suoriutumistasi:

  • sivun katselut
  • orgaaninen liikenne
  • poistumisprosentti
  • konversioprosentti
  • sitoutumisprosentti
  • seuraajien määrän kasvu

Sisältökalenteri

No, onko sisältösi sellaista, joka houkuttelee kohdeyleisöäsi ja asiakkaitasi? Jos näin ei ole, ole meihin yhteydessä jo tänään tai tutustu digitaalisen markkinoinnin palveluihimme. Olemme täällä auttamassa sinua ja yritystäsi!

Luomalla toimivan sisältökalenterin varmistat, että esität aina laadukasta sisältöä ja informaatiota yleisöllesi.

Tarvitsetko apua?

Jos olet edelleen epävarma, miten luoda toimiva sisältösuunnitelma, ole yhteydessä meihin. Autamme mielellämme sisältömarkkinointisi seuraavalle tasolle.