Sisältö markkinointisi ytimessä

Sisältö markkinointisi ytimessä

Kun kuulet sanan sisältömarkkinointi, ajattelet varmasti ensimmäisenä blogeja, Twitteriä, Facebookia, Instagramia ja YouTuben videoita. Mutta nämä eivät ole kaikkea, mitä sisältömarkkinointi voi olla. Se ei kuitenkaan pelkästään riitä, että laitat tuotteitasi ja palveluitasi esille. Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan todella merkityksellistä ja arvokasta sisältöä niin nykyisille kuin tulevillekin asiakkaillesi. Tavoitteesi tulisi olla, että autat heitä ratkaisemaan heidän ongelmiansa.

Tässä on yksi määritelmä sisältömarkkinoinnista: “Sisältömarkkinointi on strateginen lähestymistapa markkinointiin, jossa keskitytään luomaan ja jakamaan arvokasta ja merkityksellistä sekä jatkuvaa sisältöä houkutellakseen kohdeyleisöä ja säilyttääkseen nykyiset seuraajat. Lopulta sen on tarkoitus johtaa tuottavaan asiakassuhteeseen.”

Mutta miksi puhumme tästä? Koska perinteinen markkinointi on käymässä päivä päivältä tehottomammaksi. Jos haluat olla edelläkävijä markkinoinnissa, sinun tulee löytää innovatiivisempia keinoja olla vuorovaikutuksessa nykyisten sekä potentiaalisten asiakkaidesi kanssa. Sisältömarkkinointi ei kuitenkaan ole mikään uusi asia, koska sitä on ollut olemassa jopa kauemmin kuin Internet. Saatat ehkä muistaa aikaisemman blogimme palveluiden tarinallistamisesta. Tarinallistaminen ja sisältömarkkinointi linkittyvät helposti yhteen. Kaikki sisältömarkkinointi on tavallaan tarinallistamista ja ihmiset ovat kertoneet tarinoita niin kauan kuin ovat osanneet puhua. Ja näin on siksi, että hyvät tarinat vangitsevat ihmisten huomion.

Saimmeko me sinun huomiosi? Ota meihin yhteyttä ja suunnitellaan yrityksesi sisältöä yhdessä!

Sisältömarkkinointi on hyväksi yrityksesi tuloslaskelman alariville – ja myös asiakkaillesi

On erityisesti kolme syytä, ja samalla etua, miksi yritysten kannattaa tehdä sisältömarkkinointia:

  • enemmän sitoutuneita asiakkaita
  • parempi myynnin kehitys
  • pienemmät kustannukset

Miten tämä sitten tapahtuu?

Panostaminen sisältömarkkinointiin on pitkän aikavälin strategia, joka keskittyy kestävien asiakassuhteiden luomiseen kohdeyleisön kanssa. Jos tarjoat heille korkealuokkaista sisältöä, joka on myös jollain tavalla merkityksellistä heille ja tämä tapahtuu vielä säännöllisesti, se kasvattaa heidän sitoutumistaan. Lopulta, kun asiakkaat ovat tekemässä ostopäätöstä, he ovat jo yrityksesi puolella. He ostavat mieluummin sinun yrityksesi tuotteen kuin kilpailijan vaihtoehdon.

Sisältömarkkinoinnin avulla voit myös näyttää asiakkaillesi, että välität heistä.  Tässä on iso ero kertaluonteiseen markkinointiin. Tänä päivänä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ihmiset haluavat tuntea, että heistä välitetään. Maailma on entistä meluisampi ja kovaäänisempi, joten ihmisten huomioiminen on meidän tärkein voimavaramme.

Mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa?

Tällä tarkoitetaan sitä, että sinun täytyy todella ymmärtää asiakkaitasi, potentiaalisia asiakkaitasi sekä yleisöäsi. Ja kun lopulta ymmärrät, voit luoda sisältöä, joka ratkaisee heidän ongelmiaan ja kasvattaa samalla yrityksesi liikevaihtoa. Liikevaihdon kasvattamisen tulisi aina olla tärkein tavoitteesi. Mutta sitä ei voi saavuttaa, jos ei ensin pysty houkuttelemaan nykyisiä asiakkaita.

Mitä on sisältömarkkinointi

Sisältö on markkinoinnin nykyisyys ja tulevaisuus

Palaa takaisin tämän blogin alussa kerrottuun määritelmään sisältömarkkinoinnista, mutta jätä siitä nyt pois sanat ”arvokas” ja ”merkityksellinen”. Tämä on juuri se ero sisältömarkkinoinnin ja muun informaatiotulvan välillä, jonka avulla yritykset yrittävät myydä sinulle tavaroitaan. Yritykset lähettävät meille erilaista informaatiota koko ajan, mutta suurimmaksi osaksi se ei ole kovinkaan arvokasta tai merkityksellistä. Tämä fakta tekee sisältömarkkinoinnista niin kiinnostavaa nykypäivän ympäristössä, jossa saamme tuhansia markkinointiviestejä päivän aikana.

Kiinnostaako yritystäsi digimarkkinoinnin palvelut? Voit ottaa yhteyttä meihin täältä.

Markkinointi on mahdotonta ilman hyvää sisältöä

Riippumatta siitä, millaisia markkinoinnin keinoja yrityksesi käyttää, sisältömarkkinoinnin pitäisi olla osa sitä. Sitä ei tule nähdä jonain erillisenä osana. Laadukas sisältö on osa kaikenlaista markkinointia:

  • markkinointi sosiaalisessa mediassa: sisältömarkkinoinnin strategian pitäisi aina olla valmiina ennen sosiaalisen median markkinointistrategiaa
  • hakukoneoptimointi: hakukoneet palkitsevat yrityksiä, jotka julkaisevat laadukasta sisältöä säännönmukaisesti
  • PR: menestyvät PR-strategiat koskettavat aiheita, joista lukijat ovat kiinnostuneita, ei heidän yrityksensä
  • hakukoneiden maksetut mainokset: jotta maksetut mainokset toimisivat, tarvitset niiden taakse hyvää sisältöä
  • kävijöiden saaminen nettisivuille: sisältö on tässäkin asiaassa pääroolissa
  • sisältöstrategia: sisältöstrategia on tärkein osa sisältömarkkinoinnin strategiaa

Miten yritykseni voi aloittaa sisältömarkkinoinnin?

Vuonna 2020 kilpailu on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Paras tapa aloittaa sisältömarkkinointi on tehdä sisältömarkkinoinnin suunnitelma. Hyvällä suunnitelmalla voit ottaa ensimmäiset askeleesi kohti menestystä sisältömarkkinoinnin saralla. Ensinnäkin, tutki yrityksesi nykyistä sisältöä. Minkälainen sisältö on toiminut parhaiten ja millainen puolestaan heikoiten? Mikä on ollut sisällön julkaisun taajuus ja mitkä ovat parhaiten rankatut avainsanat? Mitä paremmin ymmärrät yrityksesi nykyistä toimintaa, sitä enemmän tietoa sinulla on yrityksesi tulevan sisällön kehittämiseen.

Toiseksi, aseta markkinoinnille selkeät tavoitteet. Sinun täytyy tietää tarkalleen, mihin sisällölläsi pyrit. Vaikka sisältömarkkinointi onkin tehokasta, et todennäköisesti saa tuottoa investoinnillesi, jos et ole asettanut selkeitä tavoitteita. Ilman tavoitteita markkinoinnilta puuttuu fokus ja on vaikea tietää, ovatko toimenpiteesi onnistuneita vai epäonnistuneita.

Kolmanneksi, sinun tulee päättää, minkä tyyppistä sisältöä julkaiset. Sisältö ei tarkoita pelkästään kirjoitettua sisältöä. Vuosien saatossa moni muu sisältö on kasvattanut kovasti suosiotaan.

Osana sisältömarkkinoinnin suunnitelmaa kannattaa luoda myös sisältökalenteri. Se on luultavasti paras tapa suunnitella ja organisoida tulevaa sisältöä. Se voi kuulostaa isolta ponnistukselta, mutta maksaa varmasti siihen käytetyn ajan takaisin tulevaisuudessa.

Sisältökalenteri auttaa sinua:

  • säästämään aikaa olemalla organisoitunut
  • postaamaan säännöllisesti
  • tekemään vähemmän kirjoitusvirheitä sekä minimoimaan isompien mokien mahdollisuutta
  • huomioimaan esim. juhlapyhät yms. sisällössäsi
  • seuraamaan ja parantamaan työtäsi

Muita tärkeitä näkökulmia sisältömarkkinoinnin suunnitelmassa on tehdä kohderyhmäanalyysi ja suunnitella, miten promoat sisältöäsi. Promoamiseen voit käyttää esimerkiksi suorajakeluja, sosiaalista mediaa, hakukoneita, sähköposteja tai mainontaa. Äläkä myöskään unohda mitata onnistumistasi äläkä tuottoja investoinnillesi. Saadaksesi tuloksia sisältömarkkinoinnista, se kannattaa toteuttaa kampanjana. Toimenpiteiden jälkeen on hyvä selvittää kampanjan tulokset.

Haluaisitko ammattilaiset tekemään yrityksesi sisältöä? Marketigation on yhteistyökumppanisi digitaalisen markkinoinnin parissa. Ota meihin yhteyttä jo tänään.